AKU  DAN  SESUATU

23 June 2009

"ayah membawaku ke sekolah, bergunalah ilmu, bila dewaaasaaaa..." -Aris Ariwatan-

Lepas hirup 2 bijik telur separuh masak taruk kicap, terus aku selendang botol air sambil sarung kasut skolah. Arwah ayah aku dah sedia menunggu kat motor yamaha cdi dia nak menghantar aku ngan akak aku pegi sekolah sebelum dia nak ke motong getah seawal 6.30 pagi tu. Sambil paut talipinggang arwah ayah aku, aku panjat motor untuk duduk posisi tengah. Memang tinggi betul motor tu rasa nya. Akak aku pun lagi tinggi dari aku masa tu. Bila kedudukan aku dah stabil, turn akak aku plak naik duduk ke posisi belakang.

Pagi tu memang macam biasa. Ikut jalan slalu biasa lalu. Gelab pun macam slalu punya gelab x macam town seremban ni punya gelab. Sambil dalam hati dok hafal baca sifir 1, tetiba pandangan aku terabur. Aku bukan tengah peluk pinggang arwah ayah aku sekarang ni. Tapak tangan aku penuh dengan tanah laterit. Kitorang tengah jatuh motor rupa nya. Aku terjarap. Akak aku x dapat aku pastikan. Tau2 dia dah bangun dulu dari aku. Arwah ayah aku sibuk angkat motor sambil kutip beg2 skolah+perkakas motong dia. 2~3 orang motor pun ada datang berenti tolong arwah ayah aku masa tu. Aku syak arwah ayah aku dah termasuk satu susur lubang melintang tengah jalan laterit tu yang dah jadi laluan air hujan. Masa tu mana ada jalan tar lagi weii.

Lepas arwah ayah aku pastikan anak2 dia dalam keadaan boleh kesekolah lagi, terus kitorang sambung pegi skolah. Aku pun x de sangat luka2. Baju skolah aku cuma kotor sikit je. Sluar pendek biru pun nampak macam normal. Seb baik arwah ayah aku x berapa rempit sangat masa tu.
*********************************************************************************
"Mak...spender x de ke?" Aku dah kucar kacir selongkar gobok baju aku. "Nak pegi skolah baru ingat spender? Mana penah beli spender untuk kamu? Pinjam je kat along tu pakai sementara. Petang kang kita beli lain." Akak aku dah jeling2 je sambil agih2 kan spender lama dia untuk aku. Stat dari ari tu la aku mula berjinak2 pakai spender. Kes kena tegur kat mak cik kantin masa aku port ngan member makan mee blakang kantin sessi rehat smalam, buat aku satu hari suntuk pegang punai sampai abis waktu skolah. Ntah macamana punya kangkang la style aku jatuh moto smalam tu.

16 comments:

nuyuljana said...

ala ciannye.

aku taw ko rindu arwah ayah.

moga dia tenang di sana.

amin.

nuyuljana said...

*tengah tutup mata bayangkan ko pakai spender pompuan*

hahahahahaha.

Mak Jemah said...

ape la ko ni pkai pompuan pnyer spenderr..pastu leh plak x sedar jatuh moto..nasib baik aku tolong angkat ko mase tu..

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

algu peberet gua..

@tune® said...

cop...eja gelap ko mmg gelabkn ke?

aku sayanag ayah aku gak..xsanggup nk bayangkan hidup tanpa die..

tp seigt aku, ayah aku xpenah cite yg die penah pakai spende akak die..

cikceriacorner said...

hehhehe..kenangan kan zairi..zaman skrg x mcm dulu kans..pengalaman sesuatu yg sgt berharga yg x bleh dijual beli..

zairi said...

nuyul:
wei..wei..wei..pagi tu satu kali je aku pakai spenda akak aku.

oren:
alaa..masa tu belum cukup umur lagi.oo..ko ke yang sambut aku tu?apsal lambat!!!??

pentoi:
sama arr..hehee..

atun:
cop...eja sayang ko memang sayanag ke?

wei..ayah ko saje cover macho je tu.dia ada citer kat aku.

ez:
kenangan bersejarah.kalau dulu2 ada tipon berkamera kan best.

ajako said...

inche zairi: alah, dorang jeles ko dpt pakai spende pompuan. errr, camne rasenye????

jiwa sifar said...

biase la ms skolah koyak2 seluar dari zip smp ke tmpt tali pinggang tu..super lincah ms tu..mmg dpt aircon free je smp blk skolah.smp umah kne tempeleng sbb koyak kn seluar.

macha_sezs said...

kau.......dan sepender pompuan...

hahaha.
buleh jadi front page kosmo!!

@tune® said...

aku typo error la..
ko tuh..gelap siap repeat 2 kali..

mmg ko beljar gelab kah??

bukan gelabahkn?

zairi said...

ajako:
spender type budak2 pompuan apela sangat beza nya.kalo g-string tu lain la macam rasa nya.hehee..

azuwan:
ko je la yang paham stakat ni.kena tempeleng?mak aih..brutal tul mak ko.

macha:
kosmo memang suka citer2 macam ni.jangan kecoh2 weii!!

atun:
ooo..sudah tukar kaa??

Anonymous said...

ohhh... pki speder pompuan... mesti best tuhh

fazadilla said...

haha lawak..pakai panties perempuan weii..iskk..nasib x gambar minnie :P haha

rindu kat ayah sy juga :(

*sob

halym said...

aku takde kakak, so dulu spende abang abang aku je yang aku sebat, yang macam roti jala pon aku bedal..ekeke

zairi said...

tampa nama:
taruk la nama lepas ni..

fazadilla:
haha..x pe.adik beradik punya.

rindu kat arwah ayah?rajin2 la kita sedekah yassin.

axl rose:
yang macam p.ramlee punya roti jala tu ke?hahaha...x pe.dalam seluar punya cerita.