15 August 2009

Maruah stakat 33sen

Sembahyang jumaat smalam memang lain macam. Bukan cara sembahyang dia yang lain macam. Tapi jalan menuju ke masjid tu yang lain macam. Haih..macam2.

Rehat pukul 12 smalam aku melepak kat rumah member bujang aku. Ape punya amerika style masuk rumah pakai kasut. Lantai pun aku x berapa yakin nak tanya bila punya kurun x penah bersapu. Oleh demikian, aku ajak dorang melepak kat warung sementara menunggu masuk waktu. Kat rumah tu cuma singgah nak simpan helmet ngan tukar selipar je.

Selesai sessi makan2, terus pegi masjid walaupun masih awal lagi. Bukan nya ape...Lepas makan kalo pekena pisang cara jugak. Kalo lambat sampai masjid, stakat tinggal kulit pisang je la. Tapi baru2 ni dah mula tukar menu. Ada yang sedekah kurma. Lagi nak kucar kacir kalo ada yang sedekah pulut kuning bungkus dalam plastik. Belum sempat tukang sedekah nak taruk atas meja, budak2 belum bersunat dah berkerumun. Dah macam palestin pulak gaya nya. Minggu depan nya dah x de yang nak sedekah pulut. Mungkin dah kena sound pasal ada yang x merasa makan pulut kuning.

Belum lagi nak sampai masjid, ada 3 motor polis tengah perbetul kuda2 nak tahan orang. Walaupun sempat nak buat drift u-turn, aku nekad je lalu depan polis tu. Bagi aku kalo niat suci, bala x berapa sangat bala nya. Tapi kena tahan jugak!!!

Polis 1: "Ni mana helmet ni? Dah la lesen L. Bawak orang plak tu." Muka kelat. Dah siap bukak buku saman. Tinggal nak tulis je.

Aku: "Nak smayang jumaat cik..x kan nak pakai helmet. Kang taruk kat motor kok kena rembat nanti.."

Polis 2: "Undang2 x kira ko nak pegi mana pun. Saman je budak2 tu." Muka ketat sambil tahan moto yang lain2.

Kawan aku: "x kan x bleh tolong cik..kali ni je. Lepas ni dah x pegi smayang jumaat dah.." Memang gampang punya ayat sampai x nak pegi smayang jumaat.

Polis 3: "Dah..dah..cepat. Ko nak settle cmana ni? Ni mau kena rm150 kang ni kok kena saman." Muka skema lapar duit. Aku pun x sangka dia punya straight foward. Memang aku paham dah melodi macam tu. Melodi mintak rasuah dia punya tajuk.

Aku: "Saya ada rm50 je cik. Bleh ke?" Sambil tunjuk walled depan muka dia. Memang aku bawak sekeping not 50 ngan rm1 4 keping. Kang kok aku cakap nak kasi rm4 kang, memang sah2 kena saman punya. Tepaksa aku halal kan je la rm50 aku tu. Dah bukan rezeki aku nak buat cmana lagi dah?

Polis 1: "Eh..eh..ko jangan hulur macam ni. Ko pegi letak dalam buku kat raga moto tu...Balik kang ko jangan lalu depan ni lagi. Tau x?"

Aku: "Ok cik..tima kasih." Aku pasrah.
********************************************************************************
Kawan aku: "Pundek punya polis. Ko kasi dia limaploh?"

Aku: "Pi mampos sama dia ar..bodo sangat x tengok berapa aku taruk tadi. Pandai2 dorang la nak kongsi singgit sorang."

Kawan aku: "Harharhar...jangan smayang kang dok sebelah dorang dah la weh.."

14 comments:

lumut said...

hahaha..
sabar lah ye abg polis..
sape suruh ngok sangat..
aisehh..

tergelak aku bace entry neh..
cool2..

macha_sezs said...

untung lu letak. kalau aku aku buat2 letak.

heh!

@tune® said...

gilos...

tp aku byk kali terlepas...

wpon member sebelah xpakai seat belt..

maybe sbb aku goda byk...

astaghfirullahalzim...

zairi said...

lumut:
x penah aku jumpa polis bongok camtu stakat ni.

macha:
tu pun ntah cemana otak aku bleh otomatik kasi tukar ke singgit.kalo otak aku masih bengong masa tu? huii..limaploh tu bleh isik minyak moto sampai limaploh bulan tuuu...

atun:
elehh..pompuan mesti camtu.nyampah..

miss oren said...

ko bijak zairi..polis tu sanagt pendek akalnye..syabas bro..hahaha

nuyuljana said...

hahaha.

briliant.

nasib baik ko cerdik!

soul krasty said...

haha...mmg barua..tp takat ni aku lom pnah kne lg..so kne wat persiapan..bw duit rupiah ke..hehe.

zairi said...

oren:
heh..heh..well.u know me.

nuyul:
oke..aku ulang balik..

heh..heh..well.u know me.

azuwan:
elok la buat persediapan awal2.prektis hari2. yang penting muka mesti nampak kesian.

halym said...

bijak..bijak ko zairi...hanjengg punya pak pulisi..melayu plak tuh

halym said...

bijak..bijak ko zairi...hanjengg punya pak pulisi..melayu plak tuh

halym said...

eh..apa apsal 2x kali plak ni terpost..bukan sengaja tau...ekeke

ajako said...

inche zairi: sungguh terel lagi bijaksana ko zairi. Len kali aku akan sediakan note RM1 byk2. Tp aku akan pastikan aku amek nombor polis tu. Gile ape mintak rasuah drp magistrate...

zairi said...

halym:
memang hanjeeng!!!

eh..apa daa..skali 3 kasi post.

ajako:
henpon tinggal rumah arr masa tu.tapi kalo terhulur limaploh mau patah balik ambik henpon kasi snap satu kali.

ajako said...

bijok mu wahai zairi...