20 May 2009

Sejauh mana kita punya amanah? 1'? 2'? 3'? Berapa jauh?

Mintak maaf aku kat machasezs pasal aku x perasan dia highlight kan nama aku suruh mintak pendapat. x tau la kot memang zairi tu dia maksud kan aku atau ntah ada orang lain pakai nama zairi lagi. Pasal nya aku sibuk sangat pikir kan pasal anak aku yang hidup tampa umie nya selama seminggu ni. Umie dia pegi kursus kat Terengganu sana. Dia ada perasan si atune tengah bergonjeng sakan kat sana. Cepat2 wife aku paling kan muka. Dengan pentoi+geldof+atan pun tepaksa aku batal kan opoimen.

Tapi 14hb sampai smalam memang betul2 baik sangat anak aku kat aku x macam sebelum2 nya. Kalo x manjang bergaduh je la keja kitorang kat rumah. Tapi ari ni dah stat gaduh2 balik. Ajak mandi pun nangis2 nak kat umie dia. x penah pulak aku kasi dia makan talam dua muka sblom ni.

Untuk machasezs, aku ada citer pasal amanah raya punya x berapa nak amanah kira nya.
Sebelum arwah ayah aku meninggal, suma harta benda dah siap untuk diwarisi. Cuma sekor kereta ntah cemana bleh lupa. Memang sblom ni bincang kereta tu bagi kat adik pompuan aku pakai. Baru2 ni, aku calling puspakom nak kasi tukar nama kereta tu. Tapi puspakom tolak pegi kat amanah raya pasal owner kreta dah meninggal. Sorang mengaku akak (makcik) sudah terangkan suma kat aku cara2 nak tukar nama kat pewaris. Tapi yang aku x leh nak terima kenyataan adalah amanah raya x menerima tukar nama kereta tu selagi hutang kereta x abis bayar.

Makna nya adik aku kena pakai kereta tu secara berhati2+berhemah+sopan santun+pekerti mulia+sentiasa berwuduk +datang bulan dilarang memandu. Aku dah sah2 x bleh bawak punya pasal nya aku secara otomatik tertukar atitude semasa memandu. Sebab nya, kalo kena xcden, x bleh claim punya. Kalo langgar orang, kena bayar kluar duit sindri. Kalo langgar orang sampai orang tu mati, aku x tanya plak sapa yang kena masuk lokap.

Sebenar nya aku bukan heran sangat pasal nak tukar nama tu. Pasal nya kreta tu abis bayar bulan depan je. Lepas tu dah bleh pegi kat amanah raya tukar nama. Cuma aku risau kalo jadi pape kat adik aku+kreta tu. Pesan aku, elok la korang letak dua penama masa nak renew insuran kreta. Tapi aku heran cemana benda2 ni x bleh nak settle. Dorang x nak buat keja atau malas nak buat keja lebih? Kalau kreta tu abis bayar lagi 9 tahun cemana? 9 tahun kena bawak kreta kena ada air smayang?

21 comments:

@tune® said...

la..bini lu ke??gua ade napak seorang pompuan cam usha² gua...wa kenal bini lu..

part anak lu tuh...tu la..lenkali lu jgn malas mandikan die..gili²..bini lu..pastu lu...kalau serahkan kt bini lu jer..xadil la....nak anak same², jage bini lu je jage..xaci la...

part amanah raya ni...wa rase la...derang smua mmg ske bende² rakyat malaysia yg diwakafkan ke amanah raya....ade bajet tuk derang kot...ntahla...

malaysian..malaysian...

macha_sezs said...

ah.aku memang pemaaf. mana ada zairi lain lagi lam blog aku bhaii~

hahaha.
atun ni bini orang ke?

tu la yang aku pun dok heran. amanah tak berapa nak amanah la.. ape ke nama bende ni..birokrasi? ah.samting like det la. sume bende nak wat jadi leceh..bile tanya "tak boleh ke kalau setelkan je?"

jawapan stendet,
"ni sume prosedur encik..saya tak leh wat pe.."

haishhh~

a.b geldofg said...

tu kereta baru nak habis bayar
kalau ko yg dah habis nyawa
lagi parah

eliza said...

apa pasal datang bulan dilarang memandu plak...suruh lah pakai tebal2...biar x tembus..hehehe

fazadilla said...

'Makna nya adik aku kena pakai kereta tu secara berhati2+berhemah+sopan santun+pekerti mulia+sentiasa berwuduk +datang bulan dilarang memandu'

*hahaha..lawak laahh!! aduhaii la inchik zairi!!

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

datang bulan tak leh bwk keta? lain kali ada undang2 kena mandi wajib sebelum memandu...

ez said...

susahla mcm tu kan..patutnya perkara ni bleh setel..kekdg benda yg senang..jadi susah..ape2 pon..mga adik ko slmat sentiasa...aku pon xpaham kekdg pihak yg berkenaan pasal bnde ni bleh la setelkan..yg kesian org awam mcm kita semua ni..

zairi said...

atune:
otai2 kata,kalo kecik2 anak tu x berapa kacip ngan ayah dia,dah besar sok,memang sekacip dorang tu.memang itu plan aku.bagus x alasan?

biasa laa.. sebagai orang kebanyakan macam aku ni,dorang x berapa beria2 benar nak tolong.tunggu aku kawen 2nd dengan anak raja sok.tau la apa aku nak buat kat malaysia ni.

macha:
birokrasi perlu di lupuskan!!!

geldof:
kalo dah abis nyawa,telupa plak nak taruk penama kat kwsp?laaaaagi parah!!

eliza:
takut2 ambulan bagi salah rawatan.

fazadilla:
hahaha...bukan nya ape,dalam keadaan yang suci,benda2 x baik ni x berapa nak dekat kat kita kan?ye ke?

pentoi:
hahaha...gile ar lu.

zairi said...

ez:
ape bleh buat?kita x de pengaruh.kabel x besar.nak mengamuk pun,kang kena amuk balik.kira nasib2 je lagi bulan depan abis bawar loan kreta.kalo x memang aku buat bising punya kat akak tu.moga2 selamat la adik aku tu kan? tima kasih arr..

@tune® said...

macha-->>
aku pektis nk jadi bini orang..aku xmo nnt asben aku xmo jage anak..sik aku jer..xaci la...

zairi-->>
aku repot bini ko..

tp ye lah..kalau orang kebanyakkan cam kite mmg payah..cube sesuatu yg dikatakan kroni....
mesti cepat

IdaAnuar said...

zairi puasa seminggu.. cian!okey lah zairi 9 tahun bawk keta dlm keadaan wuduk kalau apahal terjadi pun..semua dalam wuduk.afdal lah tu...

soul krasty said...

biase la biroKERAsi KERAjaan...huahua..

nuyuljana said...

"Makna nya adik aku kena pakai kereta tu secara berhati2+berhemah+sopan santun+pekerti mulia+sentiasa berwuduk +datang bulan dilarang memandu." - zairi

haha.

aku suka ayat ni.

Rajuna said...

ini baru hal kereta
birokrasi lain lu tak pikir
gua pikir2
gua pulak yang hangin!

a.b geldofg said...

erk
tumpang tnya
amanah saham nasional ada lagi tk?

zairi said...

atune:
gua x berapa yakin lu dah bersedia jadi bini orang.hahaha...

pasal bini gua tu,alaa..waktu siang je dia bleh buat bising kalo ko ngadu2 kat dia.waktu malam dia 'coool' je.heheee..

azuwan:
eh..baru aku perasan masing2 ada persamaan ngan KERA.patut la macam baboon je management dorang kan.

nuyul:
kalo ko amal kan sifat2 tu,InsyaAllah...selamat setiap perjalanan ko.

rajuna:
lu sebagai cekgu perlu didik anak murid lu menentang birokrasi ni.didikan awal mampu mengubah nya.

geldof:
kalo ko tanya ada lagi x tu,jawapan nya masih ada.skang ni aku tengah berjinak2 masuk public mirtual under kwsp.

xull said...

aku cadangkan adik ko nek beskal je la. eh xleh2. Kes ragut tgh byk. Apa kata ko blikan kreta lembu je. Mudah. Xyah ader insuran, no plat dan juga sapre part tiruan. Mnggunakan sumber2 alam semula jadi. Mesra alam sungguh, tp xbrapa mesra bau.

:D

@tune® said...

hui..main petik jer gua xbsedia..
lu penah cube ke...

wa tgh petis nih...nk nikah xlame lg..lu kene anta bini lu kasik train gua cane nk jadi cooolll malam hari...

wakakakak

Umie said...

aku pun kenkadang pelik... undang2 @ peraturan tu ditulis oleh manusia...sepatutnya bole berubah ikut keperluan semasa la kan...ini tak, nak jugak ikut prosedur tu yg kenkadang menyusahkan dari menyenangkan...huhuhu

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

oiiii...panjangnye rumput kat dlm blog niiiiiii...

zairi said...

xull:
kreta lembu?tiap2 bulan plak nak kena bayar saman.

atune:
gua doa kan lu cepat jodoh.haha..

umie:
ahh..tu suma politik.tapi aku syak kalau aku jadi reporter kosmo,mau cepat je dia ubah kenyataan tu.

pentoi:
hahaha...berkuak ko masuk blog aku ni eh?meh la tebas sama2.