AKU  DAN  SESUATU

17 September 2008

Seni Itu Luas

Kampung Bemban, Kuala Pilah. Umur dalam 7~12thn.
Tengah ari tu aku lepak ngan Alang Kudang (sepupu aku) kat ruang tamu. Sedang aku tengah layan perasaan, Alang tengah baca paper Utusan Melayu huruf jawi Atok aku. Sepupu2 yang lain belum ramai yang sampai. Mungkin lewat petang atau malam baru sampai. Untuk mengurang kan rasa bosan di jiwa, aku rapat kat sebelah Alang tengok ape yang dia baca. Selak punya selak, aku nampak iklan wayang citer Rambo. Aku pun suruh Alang lukis gambar Rambo pakai senapang. Alang memang perihatin karenah aku.
Kagum betul aku tengok Alang melukis. Memang khayal aku time tu. Yang aku respek, senapang memang sebijik Alang follow. Abis lukis, Alang kasi aku simpan. Tapi dah hilang la skang ni.
Baru aku tau Alang pun pandai melukis macam Pak Cik aku (achiek). Rupa2 nye bermula dari aku tengok Alang lukis la spirit seni aku datang. Dari situ la aku tau jiwa aku ni jiwa seni. Temasuk la dari segi ke-smart-an, kebersihan, keindahan dll..
Ape2 hal, aku ucap kan terima kasih gak la kat Alang sebab dari dia aku kerja skang ni ada kaitan dengan seni.

No comments: