23 September 2008

Home sweet home

Tahun 2004 adalah hari raya yang meriah gak la bagi aku. Aku cukup terharu bila sedara mara aku datang dari jauh. Aku sedar, keluarga aku je yang terperuk jauh kat pedalaman berbanding ngan diorang yang tinggal berhampiran dengan memasing. Walau pun kitorang dok kat felda, tapi ayah aku berbangga anak sulung dia dah bergelar doktor. Dan aku pun boleh bangga dengan diri aku sendiri sebagai pelukis pelan walaupun saudara mara x berapa pandang kat aku ngan adik2 aku. Ayu dah jadi warga kerajaan kat Putra Jaya. Hanis bakal jadi engineer marine. Insyaallah. Januari 2009 ni dia masuk Politeknik Ungku Omar.

Tempat tinggal yang jauh pedalaman, membuatkan kitorang terpaksa 'menyembah' diorang apabila tiba hari raya atau hari yang seangkatan dengan nya walau pun Ayah aku adalah anak sulung. Aku lebih rapat dengan saudara belah Mak aku. Belah Ayah aku, aku x leh masuk satu kepala. Ayah aku jarang menyatu kan kitorang. Lagi pun mulut adik2 pompuan Ayah aku suma mulut lazer. Cukup aku x berkenan kat diorang.

Hampir tengahari, kitorang menyambut kedatangan saudara belah Mak aku. X cukup tangan Mak aku nak layan. Umah felda plak kecik. Tapi itu suma tinggal kenangan. Umah felda yang ada kini dah tinggal sarang penagih sejak Mak+Ayah aku pindah ke Gemas. Alhamdulillah..sungguh selesa. Gambar ni antara saudara rapat aku yang datang. Background adalah umah kakitangan Felda yang terakhir kitorang duduk.
Mane aku?

No comments: